Gheorghe Răileanu: "m-am pus pe gânduri"
Gheorghe Răileanu |
Concurenții, ca
regulă, ar dori să nu știe electoratul ce realizări are concurentul în funcție
eligibilă, la sfîrșit de mandat, deseori ei încearcă să distragă atenţia cetăţenilor
pe piste false. În cazul nostru aceste piste sunt:
- că primarul ar
fi bun doar pe plan naţional și internațional;
- că primarul Gheorghe
Răileanu, ar avea o vîrstă înaintată;
- că primarul (la
general, fără argumente) n-a făcut nimic în oraş în cei 4 ani cît a durat ultimul
mandat;
- că primarul Gheorghe
Răileanui ar candida de la PLDM, partid fără perspectivă.
Concurenții ar
dori să ignore ce a însemnat pentru un primar cu demnitate regimul Plahotniuc,
cum a fost să reziști la presiuni cu dosare penale, în condițiile discriminării
financiare și boicotării proiectelor importante.
Dar scopul nu
scuză mijloacele.
Cu toate că competențele primarului
și a consiliului local sunt determinate prin lege concret și nu sunt atît de
multe, alegătorii văd în ei reprezentanții săi, care trebue să-i ajute la
orice problemă.
Activînd mai mulți ani în funcția de
primar, și aflîndu-mă în miezul problemelor și suferințelor alegătorilor mei, am
înțeles că posibilitățile reale a primarului
sunt prea modeste pentru a satisface necesitățile vitale de care trebue să se
preocupe în primul rînd autoritățile centrale ale statului, precum mărimea veniturilor,
pensiilor, care i-ar salva de sărăcie, ar opri migrația soților, soțiilor,
copiilor, părinților la muncă peste hotare. O problemă insuportabilă a devenit
dezmățul corupției.
Rămîn convins că sărăcirea populației și exodul din țară nu pot
fi depășite prin trecerea primarului de la un partid la altul, această trecere poate
duce doar la întărirea unui regim nedemocratic, străin interesele obiective ale cetățenilor.
Un primar responsabil nu poate să nu
se implice în viața politică a țării, pentru înlăturarea barierilor din calea
dezvoltării localităților pe care le administrează. În majoritatea țărilor
primarii au dreptul să fie concomitent și deputați în parlament, ei cunosc cel
mai bine situația cetățenilor și pot loba interesele alegătorilor săi. M-am
implicat în activitatea asociației localităților (CALM), și împreună cu colegii
mei primari, am influențat spre bine starea lucrurilor în toate localitățile
țării. Sub presiunea noastră, din
01.01.2015 a fost modificată Legea privind finanțele publice locale, și de
atunci primăriile nu mai depind de preferințele politice ale autorităților
superioare. Rămăsese politizate fondurile naționale. În toate campaniile
electorale, fără excepție, candidații la funcțiile de primar sunt ademeniți de
către partidele de la putere, cu promisiuni de finanțări prioritare din
fondurile naționale. Din anul 2017, a fost descentralizat parțial fondul rutier,
iar de la 01.01.2020, programul Drumuri bune va continua cu alt mod de
direcționare a finanțării, banii vor
veni direct la primării, și aici se va decide unde anume să fie folosiți.
Inițial gestionau aceste
mijloace financiare activiștii PDM.
O problemă gravă, în viziunea mea o
constitue discriminarea financiară a orașului Cimișlia în raport cu vecinii
noștri din UTA Gagauză, dar și în raport cu orașele declarate municipii (nu se
știe pe ce principii). Eu cunosc faptul că localitățile din UTA Gagauză au, conform
legii privind finanțele publice locale, o finanțare de cel puțin 2 ori mai mare pentru un locuitor, comparativ
cu restul localităților din țară. Pentru a exclude discriminarea alegătorilor
mei, pe principiul etnic, pledez de mai mulți ani să fie modificată legea
privind finanțele publice locale, în așa mod încît toate localitățile din țară
să fie finanțare din surse, și în volum la fel ca cele din UTA Gagauză. Sper că de
la 1 ianuarie 2020 se va reuși să se corecteze puțin situația, autoritățile
publice locale (APL) vom primi, suplimentar la ceia ce aveau, 50% din impozitul
pe venit al persoanelor juridice, acum 0%, va fi mărit și procentul
defalcărilor de la impozitul pe venit a persoanelor fizice, acum 20%.
Prin intermediul CALM, voi continua
presiunile asupra autorităților publice centrale (APC) privind împărțirea
echitabilă a venitului public național, să fie repartizat în jumătate între
bugetele autorităților publice locale și autorităților publice centrale (APC),
acum APL primesc în jurul a 20%, iar veniturile lor proprii, prevăzute de lege,
constitue doar 7%.
Am adus această informație privind
finanțele publice locale, deoarece autonomia locală, bunăstarea localităților
și posibilitățile APL de a face față problemelor locale depinde categoric de mărimea bugetelor lor. Numai cu așteptarea
granturilor sau a pomenilor electorale, localitățile noastre nu se vor ridica.
În privința vîrstei mele, am putea dialoga mult, dar comunic că am dus un mod
de viață activ și sănătos și acum sunt sănătos și puternic, n-am lipst de la
serviciu pe motiv de boală nici o zi de cînd
sunt în cîmpul muncii, am însușit o filosofie a vieții care îmi permite să
rezist la orice greutate. Mă ajută și bagajul meu de cunoștințe în medicină, dar
și familia. Sunt pregătit fizic, moral, intelectual și responsabil pentru
funcția de primar al orașului pentru anii 2019-2024.
Din ceia ce am realizat pe parcursul mandatului, mă voi referi pe scurt doar la
cîteva proiecte mai mari în curs de derulare cu greutățile și lecțiile care le
însoțesc, importanță cărora cineva încearcă s-o diminueze.
Pe parcursul mandatului a continuat
boicotarea construcției infrastructurii parcului
industrial din Cimișlia, recultivării gunoiștii vechi și construcției poligonului
nou. Bugetul orășenesc așa și n-a
primit nici un leu din cei 15,0 mln lei, incluși încă în anul 2014 în Documentul
Unic de Program pe țară pentru construcția infrastructurii parcului industrial.
Totodată în ultimii ani am fost amenințați de guvernare că orașului i
se va retrage titlul de parc industrial. Am reușit să atragem primul rezident, care a construit în parcul industrial și a pus în funcție o fabrică de
procesare a laptelui de oi și caprine, iar noi am asigurat o parte din
infrastructura parcului necesară funcționării fabricii. Această fabrică conduce
la modernizarea ramurii tradiționale de oierit în regiune, dechide perspective
noi, promițătoare.
În colaborare cu
conducerea conducerea ZEL Bălţi, am reușit, prin adoptarea unei legi, trecerea a 20,0 ha din teritoriul
parcului industrial în regim de Zona Economică Liberă, filială a (ZEL) Bălţi. Acum conducerea ZEL Bălţi negociază aducerea la Cimișlia a unui rezident din industria
automobilistică germană în condiții asemănătoare cu firmele ce au venit la
Bălți, Orhei, Strășeni și în alte filiale.
Infrastructura
parcului industrial o edificăm cu forțe proprii. Acum suntem preocupați de
construcția stații de pompare a apelor reziduale, și aceasta va fi construită în anul
2020.
A fost boicotată de
guvernare și recultivarea gunoiștii orășenești vechi în complex cu construcția
unei noi, pentru acest proiect guvernul Cehiei alocase suma de 2,0 mln.
euro. Gunoiștea veche a fost recultivată
cu finanțe proprii din bugetul orașului. Finalizăm și construcția poligonului
nou pentru depozitarea deșeurilor solide, de asemenea cu mijloace proprii.
Costul recultivării și construcției,
plus procurarea unui încărcător frontal pentru deservirea poligonului, nu va
depăși suma de 2,5 mln lei. S-a reușit o economie de aproximativ 4,0 mln lei, la
suma prevăzută în devizul de cheltueli.. Poligonul nostru va fi cel mai bun din
țară. Odată cu darea lui în exploatare, vom începe colectarea regulată a
deșeurilor și din satele Bogdanovca Veche, Bogdanovca Nouă și Dimitrovca, vom
lichida gunoiștile neautorizate și depozita deșeurile pe poligonului nou.
În anul 2019 în sfîrșit a fost
finalizată proiectarea și verificarea documentației tehnice de proiect pentru
construcția pieței agroalimentare
regionale Cimișlia, acum suntem în căutarea potențialei surse de finanțare. Am început cu surse proprii construcția
primului element al pieței, sectorul de comercializare a animalelor vii. Necesitatea
construcției pieței cu implicarea mediului privat este confirmată de cerințele
concurenței pe piețele de desfacere. Se resimte acut lipsa infrastructurii
specializate care ar recepționa, ambala și s-ar preocupa de comercializarea
producției agricole ușor alterabile. Din cauza lipsei infrastructurii, în
perioada 2018-2019 în raion au fost defrișate peste 100,0 ha livezi tinere de
prune, caise și persic, deoarece nu s-a reușit realizarea fructelor, la cel
puțin, prețul sinecostului producerii fructelor.
O problemă veche și sensibilă pentru
toți cetățenii o reprezintă construcția și reparația drumurilor. În mandatul finalizat s-au construit în oraș cele mai
multe drumuri. S-au asfaltat străzile Alexei Mateevici (soldată cu un dosar
penal), Mihai Eminescu, Nicolae Testimițeanu, Miron Costin, Constantin Stere,
Serghei Lazo, 27 august 1989, Anatolii Perciun, Mihail Cogîlniceanu,
Cogîlnicului în oraș, străzile Karl Marx și Grigori Kotovski în satul
Bogdanovca Veche. Strada Maria Ciubotaru din oraș s-a pavat cu plăci prefabricate
din beton armat. Au fost construite în varianta albă drumurile pe străzile Veronica
Micle, Moldova, Patria, Secrieru. În anul 2019 s-a reușit datorită depolitizarii
de către guvernul Sandu a procedurii de selectare a străzilor pentru proiectul Drumuri bune, am
reușit să asfaltăm străzile 27 august 1989, Anatolii Perciun, Mihail
Cogîlniceanu, Cogîlnicului, care erau cele mai indicate din oraș.
Cu părere de rău, n-a putut fi
asfaltată cea mai lungă stradă din oraș, strada Mihai Viteazul pentru care, conform
proiectului tehnic, costul de deviz a lucrărilor este de 25 mln lei. Apoi
proiectul prevede, înainte de asfaltarea străzii, reconstrucția rețelelor de
canalizație și apeduct pe stradă, care costă pentru toată regiunea tot 25,0 mln. lei. Atîția bani pentru apeduct și
canalizare putem obține doar din Fonfdul
Ecologic Național (FEN), ori de la donatori externi, ceia ce nu s-a reușit. Pe
parcursul a ultimilor trei ani FEN a alocat orașului doar 10% din suma
planificată într-un proiect, care derulează deja de 6 ani, restanța pentru lucrările la
canalizația din regiunea Taivani și spre cimitir fiind acum de 3,0 mln lei. Iar
pînă nu finalizăm acest proiect nu putem accesa altul nou.
Prestarea serviciileor comunale de calitate este unul din domeniile cele mai
importante și cele mai grele din activitatea APL. Primăria a depus eforturi mari, pentru
înbunătățirea serviciilor publice și fortificarea Întreprinderii Municipale. Pentru aceasta au fost mărite tarifele la apa
potabilă şi la serviciile de canalizaţie, care urmau să acopere sinecostul lor şi
să permită dezvoltarea întreprinderii, procurarea mijloacelor tehnice,
înlocuirea conductelor deteriorate, construcția
conexiunilor noi, și alte lucrări. A fost elaborat şi aplicat un plan de ieşire
din criză, care prevedea mai multe
măsuri, printre care automatizări, optimizarea statelor de personal, angajarea
specialiștilor calificați. Între timp primăria asigura-se reconstrucția și
punerea în funcție a stației de epurare a apelor uzate. În această perioadă
primăria a cîștigat în instanțe de judecată 3 procese importante, care au avut
influență salvatoare asupra întreprinderii municipale. Prin primul proces a
fost reziliat contractul de concesiune a rețelelor de apă și canalizație
încheiat de către primărie cu SRL Făclia. Respectiv rețelele de apeduct și
canalizație, stația de epurare au fost transmise în gestiune Întreprinderii Municipale,
sporindu-i de mai multe ori volumul vînzărilor și eficiența economică. În al doilea proces s-a reușit respingerea
cererii de chemare în judecată, înaintată de către SRL Făclia împotriva
primăriei cu o pretenție financiară de 1,8 mln. lei ce ținea de perioada concesionării
rețelelor. Al treilea proces, cîștigat în instanță, a permis finalizarea unui
litigiu vechi și preluarea pieții comerciale a orașului din gestiunea ConsumCoopului
și transmiterea ei în gestiune Întreprinderii Municipale. Primirea
patrimoniului din gestiunea SRL Făclia și a pieții comerciale a adus Întreprinderii Municipale venit suplimentar considerabil. În afară de aceasta
Consiliul orășenesc, a participat cu
aproximativ 0,8 mln lei într-un proiect de eficiență energetică cu componentă
de grant de la PNUD, prin care a fost edificată o secție de producere a
bricheților din masă lemnoasă și transmisă, la fel Întreprinderii Municipale.
În aceste condiții, sper să nu apelăm la mărirea tarifelor o perioadă mai lungă, și totodată să sporim viabilitatea Întreprinderii Municipale, care dătorită
măsurilor întreprinse, a reușit să scape de dătoriile salariale, și dătoriile
permanente la energia electrică.
Anul curent s-a început realizarea
practică a unui proiect, început încă din anul 2009, de sporire a rezistenței
mediului față de schimbările climatice. Către începutul anului 2019 a fost
finalizată elaborarea documentației tehnice de proiect pentru construcția lacului de acumulare a apei din rîul
Cogîlnic pe locaţia fostei zone umede, numită în popor „Iazul lui Iepure”. Tot
atunci a fost identificată o oprtunitate de a începe lucrările de excavare a
solului din viitorul lac, fără cheltueli, în legătură cu începerea construcţiei
a două tronsoane a autostrăzii M3
Chişinău - Giurgiuleşti, şi necesitatea de sol mineral pentru edificarea terasamentului
drumului. Această oportunitate se valorifică, solul fertil a fost decopertat
și depozitat, lucrările de excavare a
solului mineral decurg într-un ritm rapid și în conformitate cu documentația
tehnică de proiect a lacului. Costul de deviz a proiectului de construire a
lacului este de 714 mln lei. Valorificarea acestei oportunități va aduce o
economie de peste 60,0 mln lei, și va fi excavat un lac cu suprafața de
aproximativ 35,0 ha (suprafața totală a lacului - 150,0 ha) cu adîncimea de 7-8
m. Obiectivul principal al lacului este sporirea umidității aerului și
restabilirea regimului hidrologic al bazinului rîului Cogîlnic. Obiectivele
secundare sunt multe, începînd cu condiții pentru agrement, piscicultură,
sport, irigare...
A avansat și proiectul ce privește
reconstituirea Zonei istorice vechi
a orașului.
Datorită
implicării consiliului raional, a fost construită structura de rezistență cu scara
spre muzeu și accesul din b-dul Ștefan cel Mare spre piața Sf. Maria. Nu a
avansat proiectul „Centrul vinului”, și în legătură cu nerespectarea clauzelor
contractuale, compania care a procurat terenul a fost acționată în instanța de
judecată pentru retrocedarea terenului, și identificarea altui investitor.
La multe alte proiecte, care se
realizează de către primărie, la proiecte de bune practici, apreciate la nivel
național mă voi referi cu alte ocazii (întîlniri cu alegătorii, materiale
publicitare).
Mă mîndresc cu faptul că instituțiile
subordonate administrației orașului, inclusiv grădinițele de copii, biblioteca,
cantina socială, casa de cultură și alte, funcționează în regim normal și baza
lor materială este în permanentă înbunătățire.
În oraș s-a creat un mediu sănătos
de conlucrare a autorităților publice de nivelul unu cu mediul de afaceri,
împreună se caută soluții pentru relansarea economică, dezvoltarea ramurilor
noi ale economiei locale (pildă turismul), se susțin inițiativele locale.
Referitor la apartenența de partid, îmi afișez susținerea pluralismului politic, și
convingerea mea că procesul democratic
nu poate decurge efectiv fără partide politice mature și responsabile. Iar
partidele politice responsabile nu întotdeauna sunt partidele în top, ridicate
pe valurile popularității datorită anumitor evenimente, tehnologiilor
electorale și psihologiei maselor. Un partid responsabil este acela în care membri
muncesc voluntar, care a fost verificat de viață fiind la putere, și fiind și în
opoziție, care are realizări ce au intrat în istorie, au echipe de oameni
principiali (nu împrumutați), devotați intereselor cetățenilor, și care n-au abandonat problemele cetățenilor
cînd au dat de greu și au fost persecutați. Așa partid în convingerea mea este
Partidul Liberal Democrat din Moldova, membru al familiei popular europene.
Nu observ să se fi schimbat sistemul
pervers, adus la perfecțiune de către PDM, care prin metode amorale, reușise să forțeze aderarea la rîndurile sale a peste 500 primari aleși
de cetățeni pe listele altor partide politice. Acum deja alte partide, care au preluat puterea, dar
n-au membri de partid, candidați pregătți, au uitat de filtre, și ca
aspiratoarele de praf, prind pe toți cine ar putea cîștiga funcții de primar în
localități, indiferent din ce partid au făcut parte și cum s-au comportat pînă
acum. În perioada înaintării candidaților, a avut loc o adevărată vînătoare a
membrilor altor partide, inclusiv a PLDM cu aceleași metode de încurajare a traseismul
politic, cu promisiuni și amenințări.
Pînă cînd nu ne vom axa pe principii democratice, pe
forțele proprii, pînă cînd nu vom munci în fiecare zi organizat și insistent ca
neamțul, pînă cînd nu vom combate corupția economică și politică generalizată,
pînă atunci nu vom reuși să asiguram cetățenilor noștri un venit mediu în valoare de aproximativ 1,0 mii euro, dar numai un
așa venit ar putea opri exodul populației (copiilor, tinerilor) și asigura supravețuirea
satelor, pensionarilor, cetățenilor în dificultate, dezvoltarea continuă și
uniformă a teritoriului.
Administrației orașului, condusă de
mine, i-a fost foarte greu să
activeze în condițiile opoziției fără
compromis față de conducerea țării și a raionului, dar am reușit și ne-am
călit, ne-am făcut mai puternici, ne-am învățat să muncim, să prețuim și să
folosim judicios banii de care dispunem, să riscăm, să nu scăpăm oportunități
de a face lucruri mari cu efort financiar minimal (precum recultivarea
gunoiștii vechi și construcția celei noi, construcția lacului de acumulare).
În programele noastre orășenești și
raionale vor fi detaliate măsurile de revitalizare a localităților mici din
raion, în particular a satelor Bogdanovca Veche, Bogdanovca Nouă și Dimitrovca.
Mulțumesc colectivului primăriei, instituțiiloor
subordonate, cetățenilor care au contribuit la dezvoltarea orașului, și satelor pentru rezistență și munca cu dăruire de sine.
Am intrat în actuala campanie
electorală, cu programe electorale optimiste, verificate de viață, de
experiența altor țări, și cu echipe bune de candidați la funcțiile de consilieri
orășenești și raionali, în condițiițe unei guvernări noi, orientate spre
vgalorile europene. Sunt sigur că vom reuși toate performanțele ce ni le
propunem..
Votați primarul
Gheorghe Răileanu, și echipele PLDM la consiliile raional și orășenesc Cimișlia!
Comentarii
Trimiteți un comentariu