Gheorghe Răileanu: "m-am pus pe gânduri"



Gheorghe Răileanu

Concurenții, ca regulă, ar dori să nu știe electoratul ce realizări are concurentul în funcție eligibilă, la sfîrșit de mandat, deseori ei încearcă să distragă atenţia cetăţenilor pe piste false. În cazul nostru aceste piste sunt:
- că primarul ar fi bun doar pe plan naţional și internațional;
- că primarul Gheorghe Răileanu, ar avea o vîrstă înaintată;
- că primarul (la general, fără argumente) n-a făcut nimic în oraş în cei 4 ani cît a durat ultimul mandat;
- că primarul Gheorghe Răileanui ar candida de la PLDM, partid fără perspectivă.
Concurenții ar dori să ignore ce a însemnat pentru un primar cu demnitate regimul Plahotniuc, cum a fost să reziști la presiuni cu dosare penale, în condițiile discriminării financiare și boicotării proiectelor importante.
Dar scopul nu scuză mijloacele.
            Cu toate că competențele primarului și a consiliului local sunt determinate prin lege concret și nu sunt atît de multe, alegătorii văd în ei reprezentanții săi, care trebue să-i ajute la orice problemă.
            Activînd mai mulți ani în funcția de primar, și aflîndu-mă în miezul problemelor și suferințelor alegătorilor mei, am înțeles că posibilitățile reale a  primarului sunt prea modeste pentru a satisface necesitățile vitale de care trebue să se preocupe în primul rînd autoritățile centrale ale statului, precum mărimea veniturilor, pensiilor, care i-ar salva de sărăcie, ar opri migrația soților, soțiilor, copiilor, părinților la muncă peste hotare. O problemă insuportabilă a devenit dezmățul corupției.
            Rămîn convins că  sărăcirea populației și exodul din țară nu pot fi depășite prin trecerea primarului de la un partid la altul, această trecere poate duce doar la întărirea unui regim nedemocratic, străin  interesele obiective ale cetățenilor.
            Un primar responsabil nu poate să nu se implice în viața politică a țării, pentru înlăturarea barierilor din calea dezvoltării localităților pe care le administrează. În majoritatea țărilor primarii au dreptul să fie concomitent și deputați în parlament, ei cunosc cel mai bine situația cetățenilor și pot loba interesele alegătorilor săi. M-am implicat în activitatea asociației localităților (CALM), și împreună cu colegii mei primari, am influențat spre bine starea lucrurilor în toate localitățile țării.  Sub presiunea noastră, din 01.01.2015 a fost modificată Legea privind finanțele publice locale, și de atunci primăriile nu mai depind de preferințele politice ale autorităților superioare. Rămăsese politizate fondurile naționale. În toate campaniile electorale, fără excepție, candidații la funcțiile de primar sunt ademeniți de către partidele de la putere, cu promisiuni de finanțări prioritare din fondurile naționale. Din anul 2017, a fost descentralizat parțial fondul rutier, iar de la 01.01.2020, programul Drumuri bune va continua cu alt mod de direcționare a finanțării,  banii vor veni direct la primării, și aici se va decide unde anume să fie folosiți.
Inițial gestionau aceste mijloace financiare activiștii PDM.
            O problemă gravă, în viziunea mea o constitue discriminarea financiară a orașului Cimișlia în raport cu vecinii noștri din UTA Gagauză, dar și în raport cu orașele declarate municipii (nu se știe pe ce principii). Eu cunosc faptul că localitățile din UTA Gagauză au, conform legii privind finanțele publice locale, o finanțare de cel puțin  2 ori mai mare pentru un locuitor, comparativ cu restul localităților din țară. Pentru a exclude discriminarea alegătorilor mei, pe principiul etnic, pledez de mai mulți ani să fie modificată legea privind finanțele publice locale, în așa mod încît toate localitățile din țară să fie finanțare din surse, și în volum la fel ca cele din UTA Gagauză. Sper că de la 1 ianuarie 2020 se va reuși să se corecteze puțin situația, autoritățile publice locale (APL) vom primi, suplimentar la ceia ce aveau, 50% din impozitul pe venit al persoanelor juridice, acum 0%, va fi mărit și procentul defalcărilor de la impozitul pe venit a persoanelor fizice, acum 20%.
            Prin intermediul CALM, voi continua presiunile asupra autorităților publice centrale (APC) privind împărțirea echitabilă a venitului public național, să fie repartizat în jumătate între bugetele autorităților publice locale și autorităților publice centrale (APC), acum APL primesc în jurul a 20%, iar veniturile lor proprii, prevăzute de lege, constitue doar 7%.
            Am adus această informație privind finanțele publice locale, deoarece autonomia locală, bunăstarea localităților și posibilitățile APL de a face față problemelor locale depinde categoric  de mărimea bugetelor lor. Numai cu așteptarea granturilor sau a pomenilor electorale, localitățile noastre nu se vor ridica.
             În privința vîrstei mele, am putea dialoga mult, dar comunic că am dus un mod de viață activ și sănătos și acum sunt sănătos și puternic, n-am lipst de la serviciu pe motiv de boală nici o zi  de cînd sunt în cîmpul muncii, am însușit o filosofie a vieții care îmi permite să rezist la orice greutate. Mă ajută și bagajul meu de cunoștințe în medicină, dar și familia. Sunt pregătit fizic, moral, intelectual și responsabil pentru funcția de primar al orașului pentru anii 2019-2024.
            Din ceia ce am realizat pe parcursul mandatului, mă voi referi pe scurt doar la cîteva proiecte mai mari în curs de derulare cu greutățile și lecțiile care le însoțesc, importanță cărora cineva încearcă s-o diminueze.
            Pe parcursul mandatului a continuat boicotarea construcției infrastructurii parcului industrial din Cimișlia, recultivării gunoiștii vechi și construcției poligonului nou. Bugetul orășenesc așa și n-a primit nici un leu din cei 15,0 mln lei, incluși încă în anul 2014 în Documentul Unic de Program pe țară pentru construcția infrastructurii parcului industrial. Totodată în ultimii ani am fost amenințați de guvernare că orașului i se va retrage titlul de parc industrial. Am reușit să atragem primul rezident, care a construit în parcul industrial și a pus în funcție o fabrică de procesare a laptelui de oi și caprine, iar noi am asigurat o parte din infrastructura parcului necesară funcționării fabricii. Această fabrică conduce la modernizarea ramurii tradiționale de oierit în regiune, dechide perspective noi, promițătoare.
În colaborare cu conducerea conducerea ZEL Bălţi, am reușit, prin adoptarea unei legi, trecerea a 20,0 ha din teritoriul parcului industrial în regim de Zona Economică Liberă, filială a (ZEL) Bălţi. Acum conducerea ZEL Bălţi negociază aducerea la Cimișlia a unui rezident din industria automobilistică germană în condiții asemănătoare cu firmele ce au venit la Bălți, Orhei, Strășeni și în alte filiale.
            Infrastructura parcului industrial o edificăm cu forțe proprii. Acum suntem preocupați de construcția stații de pompare a apelor reziduale, și aceasta va fi construită în anul 2020.
            A fost boicotată de guvernare și recultivarea gunoiștii orășenești vechi în complex cu construcția unei noi, pentru acest proiect guvernul Cehiei alocase suma de 2,0 mln. euro.  Gunoiștea veche a fost recultivată cu finanțe proprii din bugetul orașului. Finalizăm și construcția poligonului nou pentru depozitarea deșeurilor solide, de asemenea cu mijloace proprii. Costul recultivării  și construcției, plus procurarea unui încărcător frontal pentru deservirea poligonului, nu va depăși suma de 2,5 mln lei. S-a reușit o economie de aproximativ 4,0 mln lei, la suma prevăzută în devizul de cheltueli.. Poligonul nostru va fi cel mai bun din țară. Odată cu darea lui în exploatare, vom începe colectarea regulată a deșeurilor și din satele Bogdanovca Veche, Bogdanovca Nouă și Dimitrovca, vom lichida gunoiștile neautorizate și depozita deșeurile pe poligonului nou.
            În anul 2019 în sfîrșit a fost finalizată proiectarea și verificarea documentației tehnice de proiect pentru construcția pieței agroalimentare regionale Cimișlia, acum suntem în căutarea potențialei surse de finanțare. Am început cu surse proprii construcția primului element al pieței, sectorul de comercializare a animalelor vii. Necesitatea construcției pieței cu implicarea mediului privat este confirmată de cerințele concurenței pe piețele de desfacere. Se resimte acut lipsa infrastructurii specializate care ar recepționa, ambala și s-ar preocupa de comercializarea producției agricole ușor alterabile. Din cauza lipsei infrastructurii, în perioada 2018-2019 în raion au fost defrișate peste 100,0 ha livezi tinere de prune, caise și persic, deoarece nu s-a reușit realizarea fructelor, la cel puțin, prețul sinecostului producerii fructelor.
            O problemă veche și sensibilă pentru toți cetățenii o reprezintă construcția și reparația drumurilor. În mandatul finalizat s-au construit în oraș cele mai multe drumuri. S-au asfaltat străzile Alexei Mateevici (soldată cu un dosar penal), Mihai Eminescu, Nicolae Testimițeanu, Miron Costin, Constantin Stere, Serghei Lazo, 27 august 1989, Anatolii Perciun, Mihail Cogîlniceanu, Cogîlnicului în oraș, străzile Karl Marx și Grigori Kotovski în satul Bogdanovca Veche. Strada Maria Ciubotaru din oraș s-a pavat cu plăci prefabricate din beton armat. Au fost construite în varianta albă drumurile pe străzile Veronica Micle, Moldova, Patria, Secrieru. În anul 2019 s-a reușit datorită depolitizarii de către guvernul Sandu a procedurii de selectare a  străzilor pentru proiectul Drumuri bune, am reușit să asfaltăm străzile 27 august 1989, Anatolii Perciun, Mihail Cogîlniceanu, Cogîlnicului, care erau cele mai indicate din oraș.
            Cu părere de rău, n-a putut fi asfaltată cea mai lungă stradă din oraș, strada Mihai Viteazul pentru care, conform proiectului tehnic, costul de deviz a lucrărilor este de 25 mln lei. Apoi proiectul prevede, înainte de asfaltarea străzii, reconstrucția rețelelor de canalizație și apeduct pe stradă, care costă pentru toată regiunea tot  25,0 mln. lei. Atîția bani pentru apeduct și canalizare putem obține doar  din Fonfdul Ecologic Național (FEN), ori de la donatori externi, ceia ce nu s-a reușit. Pe parcursul a ultimilor trei ani FEN a alocat orașului doar 10% din suma planificată într-un proiect, care derulează deja de  6 ani, restanța pentru lucrările la canalizația din regiunea Taivani și spre cimitir fiind acum de 3,0 mln lei. Iar pînă nu finalizăm acest proiect nu putem accesa altul nou.
            Prestarea serviciileor comunale de calitate este unul din domeniile cele mai importante și cele mai grele din activitatea APL. Primăria a depus eforturi mari, pentru înbunătățirea serviciilor publice și fortificarea Întreprinderii Municipale. Pentru aceasta au fost mărite tarifele la apa potabilă şi la serviciile de canalizaţie, care urmau să acopere sinecostul lor şi să permită dezvoltarea întreprinderii, procurarea mijloacelor tehnice, înlocuirea conductelor deteriorate, construcția conexiunilor noi, și alte lucrări. A fost elaborat şi aplicat un plan de ieşire din criză, care  prevedea mai multe măsuri, printre care automatizări, optimizarea statelor de personal, angajarea specialiștilor calificați. Între timp primăria asigura-se reconstrucția și punerea în funcție a stației de epurare a apelor uzate. În această perioadă primăria a cîștigat în instanțe de judecată 3 procese importante, care au avut influență salvatoare asupra întreprinderii municipale. Prin primul proces a fost reziliat contractul de concesiune a rețelelor de apă și canalizație încheiat de către primărie cu SRL Făclia. Respectiv rețelele de apeduct și canalizație, stația de epurare au fost transmise în  gestiune Întreprinderii Municipale, sporindu-i de mai multe ori volumul vînzărilor și eficiența economică.  În al doilea proces s-a reușit respingerea cererii de chemare în judecată, înaintată de către SRL Făclia împotriva primăriei cu o pretenție financiară de 1,8 mln. lei ce ținea de perioada concesionării rețelelor. Al treilea proces, cîștigat în instanță, a permis finalizarea unui litigiu vechi și preluarea pieții comerciale a orașului din gestiunea ConsumCoopului și transmiterea ei în gestiune Întreprinderii Municipale. Primirea patrimoniului din gestiunea SRL Făclia și a pieții comerciale a adus Întreprinderii Municipale venit suplimentar considerabil. În afară de aceasta Consiliul orășenesc, a participat cu aproximativ 0,8 mln lei într-un proiect de eficiență energetică cu componentă de grant de la PNUD, prin care a fost edificată o secție de producere a bricheților din masă lemnoasă și transmisă, la fel Întreprinderii Municipale. În aceste condiții, sper să nu apelăm la mărirea tarifelor o perioadă mai lungă, și totodată să sporim viabilitatea Întreprinderii Municipale, care dătorită măsurilor întreprinse, a reușit să scape de dătoriile salariale, și dătoriile permanente la energia electrică.
            Anul curent s-a început realizarea practică a unui proiect, început încă din anul 2009, de sporire a rezistenței mediului față de schimbările climatice. Către începutul anului 2019 a fost finalizată elaborarea documentației tehnice de proiect pentru construcția lacului de acumulare a apei din rîul Cogîlnic pe locaţia fostei zone umede, numită în popor „Iazul lui Iepure”. Tot atunci a fost identificată o oprtunitate de a începe lucrările de excavare a solului din viitorul lac, fără cheltueli, în legătură cu începerea construcţiei a două tronsoane a  autostrăzii M3 Chişinău - Giurgiuleşti, şi necesitatea de sol mineral pentru edificarea terasamentului drumului. Această oportunitate se valorifică, solul fertil a fost decopertat și depozitat,  lucrările de excavare a solului mineral decurg într-un ritm rapid și în conformitate cu documentația tehnică de proiect a lacului. Costul de deviz a proiectului de construire a lacului este de 714 mln lei. Valorificarea acestei oportunități va aduce o economie de peste 60,0 mln lei, și va fi excavat un lac cu suprafața de aproximativ 35,0 ha (suprafața totală a lacului - 150,0 ha) cu adîncimea de 7-8 m. Obiectivul principal al lacului este sporirea umidității aerului și restabilirea regimului hidrologic al bazinului rîului Cogîlnic. Obiectivele secundare sunt multe, începînd cu condiții pentru agrement, piscicultură, sport, irigare...
            A avansat și proiectul ce privește reconstituirea Zonei istorice vechi a orașului.
Datorită implicării consiliului raional, a fost construită structura de rezistență cu scara spre muzeu și accesul din b-dul Ștefan cel Mare spre piața Sf. Maria. Nu a avansat proiectul „Centrul vinului”, și în legătură cu nerespectarea clauzelor contractuale, compania care a procurat terenul a fost acționată în instanța de judecată pentru retrocedarea terenului, și identificarea altui investitor.
            La multe alte proiecte, care se realizează de către primărie, la proiecte de bune practici, apreciate la nivel național mă voi referi cu alte ocazii (întîlniri cu alegătorii, materiale publicitare).
            Mă mîndresc cu faptul că instituțiile subordonate administrației orașului, inclusiv grădinițele de copii, biblioteca, cantina socială, casa de cultură și alte, funcționează în regim normal și baza lor materială este în permanentă înbunătățire.
            În oraș s-a creat un mediu sănătos de conlucrare a autorităților publice de nivelul unu cu mediul de afaceri, împreună se caută soluții pentru relansarea economică, dezvoltarea ramurilor noi ale economiei locale (pildă turismul), se susțin inițiativele locale.
            Referitor la apartenența de partid, îmi afișez susținerea pluralismului politic, și  convingerea mea că procesul democratic nu poate decurge efectiv fără partide politice mature și responsabile. Iar partidele politice responsabile nu întotdeauna sunt partidele în top, ridicate pe valurile popularității datorită anumitor evenimente, tehnologiilor electorale și psihologiei maselor. Un partid responsabil este acela în care membri muncesc voluntar, care a fost verificat de viață fiind la putere, și fiind și în opoziție, care are realizări ce au intrat în istorie, au echipe de oameni principiali (nu împrumutați), devotați intereselor cetățenilor, și care n-au abandonat problemele cetățenilor cînd au dat de greu și au fost persecutați. Așa partid în convingerea mea este Partidul Liberal Democrat din Moldova, membru al familiei popular europene.
            Nu observ să se fi schimbat sistemul pervers, adus la perfecțiune de către PDM, care prin metode  amorale, reușise să forțeze aderarea  la rîndurile sale a peste 500 primari aleși de cetățeni pe listele altor partide politice. Acum deja  alte partide, care au preluat puterea, dar n-au membri de partid, candidați pregătți, au uitat de filtre, și ca aspiratoarele de praf, prind pe toți cine ar putea cîștiga funcții de primar în localități, indiferent din ce partid au făcut parte și cum s-au comportat pînă acum. În perioada înaintării candidaților, a avut loc o adevărată vînătoare a  membrilor altor partide, inclusiv a PLDM  cu aceleași metode de încurajare a traseismul politic, cu promisiuni și amenințări.
            Pînă cînd  nu ne vom axa pe principii democratice, pe forțele proprii, pînă cînd nu vom munci în fiecare zi organizat și insistent ca neamțul, pînă cînd nu vom combate corupția economică și politică generalizată, pînă atunci nu vom reuși să asiguram cetățenilor noștri un venit mediu în valoare de aproximativ 1,0 mii euro, dar numai un așa venit ar putea opri exodul populației (copiilor, tinerilor) și asigura supravețuirea satelor, pensionarilor, cetățenilor în dificultate, dezvoltarea continuă și uniformă a teritoriului.  
            Administrației orașului, condusă de mine,  i-a fost foarte greu să activeze  în condițiile opoziției fără compromis față de conducerea țării și a raionului, dar am reușit și ne-am călit, ne-am făcut mai puternici, ne-am învățat să muncim, să prețuim și să folosim judicios banii de care dispunem, să riscăm, să nu scăpăm oportunități de a face lucruri mari cu efort financiar minimal (precum recultivarea gunoiștii vechi și construcția celei noi, construcția lacului de acumulare).  
            În programele noastre orășenești și raionale vor fi detaliate măsurile de revitalizare a localităților mici din raion, în particular a satelor Bogdanovca Veche, Bogdanovca Nouă și Dimitrovca.
            Mulțumesc colectivului primăriei, instituțiiloor subordonate, cetățenilor care au contribuit la dezvoltarea orașului, și satelor pentru rezistență și munca cu dăruire de sine.
            Am intrat în actuala campanie electorală, cu programe electorale optimiste, verificate de viață, de experiența altor țări, și cu echipe bune de candidați la funcțiile de consilieri orășenești și raionali, în condițiițe unei guvernări noi, orientate spre vgalorile europene. Sunt sigur că vom reuși toate performanțele ce ni le propunem..

Votați primarul Gheorghe Răileanu, și echipele PLDM la consiliile raional și orășenesc Cimișlia!








Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cine are tupeul să arunce cu pietre în Gheorghe Balaban?

Cine pe cine onorează?

Noua majoritate la guvernare în Consiliul raional Cimișlia a pășit la dreapta și spre UE cu stîngul !