Ambii mei
bunei au fost militari în armata țaristă. Bunelul pe linie paternă, Gheorghe
Răileanu a ajuns în memoria mea ca „sotnic”, pe unica fotografie, pe care l-am
văzut, era în manta militară cu papahă pe cap. Bunelul pe linie maternă Hristov Peotr Petrovici născut în anul 1880 a
terminat școala de cadeți din Petersburg, fiind trimis intr-acolo de străbunelul
Hristov Peotr Hristoforovici, originar din or. Panaghiuriște Bulgaria,
participant la Revolta bulgară din aprilie 1876. După înăbușirea
revoltei de către armata turcă, el s-a refugiat în Basarabia ocupată de Rusia,
stabilindu-se în satul Cimișlia, o perioadă de timp ascunzîndu-se în familia
lui Miron Ciobanu sub numele de familie Ciobanu.
De cînd mă știu, toate rudele mele au avut poziție pro
românească. Tatăl meu, își amintea cu mîndrie serviciul militar și aprecia
disciplina în armata română, își amintea cu plăcere viața din perioada
interbelică în România Mare. Vărul tatălui, Vasile Popescu a fost o perioadă
primar, iar fratele Simion Răileanu secretar la primărie, ambii s-au refugiat
în România în 1944 și eu mi-am văzut verișorii din România doar după „Podul de
flori”. Serile tîrzii la noi acasă, împreună cu vecinii și prietenii tatălui,
printre care persoane revenite din detenții după represiuni, precum Toadre
Botezatu, Dochin Bazatin și alții se asculta radio Vocea Americii. Auzeam de
la maturi că americanii vor interveni, că ne vor elibera de sub ruși și vom reveni
la România. Mama mea nu s-a împăcat pînă
la moarte cu ocupația sovietică, cu ponegrirea religiei, distrugerea
tradițiilor populare și cu aducerea subculturii rusești, pentru care ruși în
popor erau asemănați cu porcii.
Majoritatea moldovenilor din generața mea au amintiri din
copilărie asemenătoare, cel puțin
privind suferința și durerea buneilor, părinților, vecinilor de a fi
rupți din corpul națiunii, represați, intimidați pentru că au fost mai harnici,
au avut personalitate și caracter, au ținut la credință și neam, iar promovați la
conducere oameni cu calități morale îndoelnice. Acum sunt puțini oameni care
au fost maturi în perioada 1918-1940 și pot mărturisi ce-au suferit după
ocupație, dar mai sunt în viață acei ce își amintesc din anii de copilărie fenomenul cînd,
dacă apărea în sat, ori pe o stradă din orașe un miliționer, ori militar,
imediat se răspîndea vestea că moscalii caută să ia pe cineva și toată lumea de
frică închidea porțile și se ascundeau în case, încuind ușile, pe stradă nu
rămînea nimeni. Cum poate fi explicată o asemenea reacție a băștinașilor față
de reprezentanții statului ?
Ce s-a întîmplat cu rezistența noastră față de ocupație, că
unii cetățeni mai sunt nostalgici după perioada de ocupație sovietică și nu
acceptă reunirea cu România? Pot fi menționați mai mulți factori, printre care:
decapitarea națiunii prin represiuni politice permanente, efortul diabolic de a
deturna continuitea istoriei națiunii române din Basarabia prin forță brută,
falsuri și deznaționalizare, de a eroda identitatea națională, cu punerea în
serviciul acestor scopuri a ideologiei străine, educației politizate,
propagandei, ateismului și cortinei de fier, mai recent și ațîțarea
neînțelegerilor între etniile conlocuitoare, promovarea speculațiilor și
șantajului separatist. În acest context mai vulnerabile sunt minoritățile
naționale.
Am expus aceste gînduri cu ocazia celebrării actului UNIRII
din 1918, dar și cu trecerea în eternitate a regretatului Nicolae Dabija
(Ciobanu). I-am urmărit viața lui Nicolae, începînd cu anii de școală, ca mai
apoi să-l cunosc mai bine. A ajuns la finalul vieții lui pămîntești, fără a se
abate cît de puțin de la destinul eroului, avînd misiunea de la Dumnezeu să
reprezinte, să dezvolte și să apere idealul național românesc.
În anul 1989, la o întîlnire în Casa de cultură, cu
cetățenii orașului Cimișlia, perioadă plină de romantism, am afirmat că
intelectualitatea moldovenească ar purta și ea vină pentru că mai suntem sub
ocupație sovietică și am tolerat regimul totalitar. Nicolae Dabija, mi-a
ripostat categoric că n-am dreptate. Și astăzi mai meditez aspra acestui
subiect.
Adevărații intelectuali urmează să depășească
animozitățile, să-și afirme cu modestie locul în avangarda mișcării pentru
UNIRE și la fel ca Grigore Vieru, Dumitru Matcovschi, Nicolae Costin, Ion
Ungureanu, Nicolae Dabija și alți înaintași ai neamului, să consolideze
mișcarea unionistă, să trezească revenirea mulțimii la identitatea românescă.
Să sperăm că și românii din țară vor exercita presiuni
asupra conducerii României și partenerilor strategici pentru a apropia
REUNIREA.
Comentarii
Trimiteți un comentariu